Gå efter manden (ikke bolden)

29. januar 2010

Overskriften skal ikke tages bogstaveligt, og slet ikke i disse håndboldtider, men det jeg vil fortælle er, at nogen gange kan det altså ikke betale sig at gå efter bolden, da er det manden man skal gå efter.

Efter min exit fra IT branchen i 2006, var jeg fra august 2009 på udkig efter et nyt job. Der var gået mere end et år siden jeg rejste til Californien for at udleve en drøm, og i mellemtiden havde finanskrisen, og dermed jobkrisen, indfundet sig i Danmark.

Min første indskydelse var at komme tilbage i konsulentbranchen, men opgaverne var der ikke. Dernæst gennemtrævlede jeg jobsites og aviser for ledige stillinger, men for hver uge var der flere og flere ansøgere til de stillinger jeg havde øje på.

En sen nat lå jeg og tænkte på mine muligheder og ønskede at jeg kunne blive klogere, at der var en måde at skifte mit perspektiv.

Få dage efter gik det op for mig at jeg havde jagtet bolden, ligesom alle min dygtige kollegaer som også var ude i et jobskifte. Det gik op for mig, at når alle søger den samme stilling er det som et klumpspil om bolden.

I stedet valgte jeg en ny strategi, at gå efter manden. Faktisk var det i starten u(nder)bevidst. Jeg begyndte at interessere mig for de firmaer som søgte nye medarbejdere og efterhånden også de firmaer som ikke søgte.

Min research fik mig til at reflektere over hvilken type firma jeg ønskede at arbejde for, og efterhånden som det blev klart for mig, blev mit fokus forstærket.

For at gøre en lang historie kort, så læste jeg en profil af direktøren for min nuværende arbejdsplads og vidste med det samme at det var der jeg skulle gøre brug af mine evner.

Hvis du leder efter nyt job så gå efter manden og ikke bolden.

One Response to “Gå efter manden (ikke bolden)”


  1. Gælder ikke kun når du vil have et nyt job. Jeg tror faktisk det samme gælder når jeg skal finde nye opgaver.

    :o)Anne


Skriv et svar

