De områder der giver energi

7. december 2009

Kender du den følelse at der er noget du ikke har lyst til. Det er svært at finde tiden fordi noget andet lige skal ordnes.

Du har mere eller mindre bevidst nogle prioriterede områder i dit liv som jeg her vil kalde fokusområder.

Fokusområder er de roller du har påtaget dig eller identificerer dig med. Det er her at dine daglige aktiviteter udspringer fra og hvor dine projekter har deres kilde.

Det siger derfor sig selv at fokusområderne i dit liv er meget vigtige at erkende, fordi det er her du fokuserer din tid i det daglige. Hvis det ikke er tilfældet, hvis du ikke bruger tiden og ressourcerne her, vil det formentlig føre til stress og utilfredshed i dit liv.

I min erfaring vil det at bruge tid på de rigtige fokusområder give energi i en opadgående spiral, medens “forkerte” fokusområder dræner dig for energi i en negativ spiral.

Forkerte fokusområder er områder hvor du engang følte det rigtigt at bruge din tid og dine kræfter, eller områder hvor andre fik dig til at bruge tid ved at tilskynde dig med ros, penge, sex eller andre belønninger eller irettesættelser.

Dine fokusområder kan typisk findes i nogle bestemte kategorier:

  • Familierelationer
  • Jobroller
  • Fritidsinteresser
  • Forpligtigelser du har påtaget dig frivilligt eller ufrivilligt

Nogen har mange fokusområder og andre har færre, det kommer dels an på hvor bevidst man er om sine fokusområder og hvor detaljeret man ønsker at reflektere over sit liv.

Selv har jeg valgt at have 6 fokusområder der relaterer sig til mine roller som mand og far, min sport, mit job (ét fokusområde) og mine to bi-beskæftigelser.

For hvert af de 6 områder sætter jeg mig jævnligt og tænker over om de stadig er vigtige, om jeg når mine mål, og om der er projekter jeg kan sætte igang som vil give mig endnu mere glæde af de fokusområder jeg har.

Her i december måned er det et specielt godt tidspunkt for mig  til at tænke frem i det nye år, på hvordan det kan blive mit hidtil bedste år, og fokusområderne hjælper mig til at finde retningen.

Hvad er dine fokusområder, og er det nogen som giver dig energi?

Hvad vil du gerne opnå indenfor hvert enkelt område i det kommende år?

Skriv en kommentar og fortæl om dine erfaringer med at definere de roller eller fokusområder som guider dit liv.

Skriv et svar

