3 ting jeg lærte om mig selv hos Netto

18. november 2009

Den 8. oktober mødte jeg kl. 7 til min første arbejdsdag hos Netto.

Det var ca. 15 timer efter den første samtale med en repræsentant for Dansk Supermarked (Butikschefen), og ca. 40 timer efter at jeg havde lagt mit CV ind på Dansk Supermarkeds hjemmeside.

Jeg sov godt den første nat efter at være startet i Netto, og næste dag var det ikke så let at komme ud af sengen, da hver en muskel i min krop skreg på en fridag, og forbandede at jeg ikke havde strukket ud som efter enhver anden sportspræstation.

Efter 6 uger hos Netto, starter jeg på et nyt job i en anden virksomhed, og jeg synes at det er interessant at se tilbage på hvad jeg har lært hos Netto.

Netto var mit første butiksjob, og jeg havde ingen anelse om den mængde af varer som kommer igennem bare en mellemstor Netto.

Hver dag bakker en håndfuld lastbiler til bagindgangen, og ud vælter paller fyldt med varer, samt bure og andre containere med lækkerier som kunderne i butikken utålmodigt går rundt og leder efter.

Arbejdet med at flytte varerne fra rampen via lageret til butikken og op på hylderne involverer en masse arme og ben, tusindevis af løft og skridt. I Netto er der altid en palle varer mere som skal stilles op på hylderne.

Lige så snart varerne er på hylderne bliver de taget ned igen af kunderne, og den tomme emballage ligger tilbage.

Som kassemedarbejdere scanner vi varer i et tempo som ligner en film der bliver spolet “fast forward”, for når køen af kunder, der bærer varer ud af fordøren, er væk skal der fyldes nye varer op på hylderne. Der er kommet nye paller ind af døren, og den tomme emballage skal væk fra hylderne for at gøre plads igen.

Tempoet i butikken og den hastighed hvormed varerne bliver sat op og solgt kan gøre enhver rundtosset, og således også kunderne der ikke altid kan finde den vare de leder efter fordi den er udsolgt, der ikke er fyldt op eller bare fordi de ikke kan finde den.

Kundeservice var således en anden stor opgave som fyldte meget i min hverdag som Nettomedarbejder. Det kan nok udledes af ovenstående at prioriteten ligger i at få varerne ind i butikken og ud igen, hvilket efterhånden har påvirket kundernes forventning til service. Så meget desto større er glæden når man giver sig tid til at hjælpe med at løse et problem.

Arbejdet i Netto medførte at jeg tabte mig et kg. om ugen i de 6 uger jeg arbejdede der. Men ud over at jeg kom i meget bedre fysisk form, fik jeg også nogle gode indsigter om mig selv:

  1. Jeg motiveres stærkt af at yde god service
  2. Oprydning giver mig så meget energi at jeg kunne rydde op i døgndrift
  3. Jeg kan også lave et solidt stykke fysisk arbejde

Det fryder mig at kunne løse kunders problemer uanset hvor små de må synes i den hæsblæsende butikshverdag. For kunden som har gjort sig umage med at komme ind i min butik og gjort sig umage med at spørge mig om hjælp, er det ikke trivielt om problemet løses.

Når hverdagen kan synes mest sur, så giver det en umådelig energi at rydde op på en hylde eller i mælkeafdelingen. På 2 minutter kan en kaotisk opstilling af varer vendes til at præsentere sig flot og ordentligt.

For en selverklæret videnarbejder der er midt i fyrrerne, var jeg ikke bevidst om det fysiske arbejde der lægges i en butik som Netto.

Selv om den første morgen derpå var hård, så mærkede jeg hurtigt en forbedring i min generelle fysiske form, og jeg tilskriver også Netto en del af æren for at jeg slog min personlige rekord på ½marathon, og nu er pænt under 2 timer.

Hvis du har opdaget nye sider af dig selv ved at blive sat i en uvant situation, så skriv en kommentar og fortæl om det.

Skriv et svar

