Hver opgave kræver sit værktøj

17. november 2009

Min bedstefar og bedstemor havde rigtig mange malerier, og ikke ét billede hang tilfældigt. Jeg lærte tidligt at det at hænge billeder op var en kunst og skulle gøres med stor omhu.

Nogle billeder skulle hænge solo på en væg og andre kunne hænge over og under hinanden i flere rækker.

En gang imellem fandt min bedstefar ud af at et billede hang forkert og det medførte en større rokade af billeder før puslespillet igen gik op.

Til det arbejde havde han en specifik værktøjskasse.

Maleri værktøjet bestod af en tommelstok, en stifthammer, stifter, malerisøm, muresnor og øskner.

Alt det som han kunne få brug for til at hænge billeder op og evt. reparere ophænget bag på et billede var samlet i en krukke med hank, som stod parat til formålet.

Det system har jeg taget til mig, og jeg udbreder det til så mange funktioner som muligt.

Alt det værktøj jeg kan få brug for til at reparere min cykel, eller en af børnenes cykler, findes i én kasse sammen med et lille udvalg af reservedele. Det er eks. alle mine skruenøgler og umbraconøgler, en flaske olie, lappegrej og ventiler.

Æsken er nem at tage med fra kælderen  ud til cyklerne og den er nem at sætte på plads.

En anden kasse jeg har, er fyldt med skopudsergrej. Her opbevarer jeg pudsecreme, imprægneringsspray, klude og børster. Den er lavet efter samme system som min krydderiskuffe og kan tages med derhen hvor arbejdet skal foregå og let sættes tilbage.

Det system jeg beskriver her, har jeg set mange andre steder. Nogen samler deres sygrej eller strikketøj i en kurv, og lystfiskere har en kasse med fiskegrej og det værktøj de bruger i den forbindelse.

Hvis du har fundet på “tema-kasser” med værktøj så fortæl om dem i en kommentar.

One Response to “Hver opgave kræver sit værktøj”

  1. Johnk759 Says:

    I really like your writing style, excellent info, thank you for putting up daeekkgdbeee


Skriv et svar

