Hvad sker der for dine krydderier?

17. november 2009

Jeg elsker at rydde op og sætte i system, og derfor består mit daglige “fix” af 15 minutters oprydning så jeg kan få et skud energi.

I dag havde jeg en fornemmelse af at mine krydderier trængte til en tur.

80/20 reglen siger at man opnår 80% af sine resultater med 20% af sin indsats, eller 20% af ens krydderier finder vej til 80% af de retter man laver.

Det betyder at jeg bruge nogen krydderier næsten i hver eneste ret og andre krydderier bruger jeg aldrig, eller kun én gang.

Min krydderihylde er faktisk en bestikskuffe fra IKEA med små rum og et håndtag i midten.

I størrelse passer den så den kan stå inde i mit køkkenskab i nærheden af komfuret.

Det betyder at krydderierne ikke får sollys og ikke står for varmt, eks. i sollys eller lige over komfuret.

Den er nem at tage ud af skabet når jeg skal finde et krydderi, og som du kan se af billedet kan man stille to oven på hinanden hvis det er nødvendigt, men husk 80/20 reglen.

I dag vaskede jeg skuffen af og fandt flere typer krydderier hvor der var taget hul på 2 poser. Så de blev hældt sammen i én pose.

Et rum blev gjort til “lager” for større portioner af de krydderier jeg bruger mest og hvor jeg omhælder til en anden beholder efterhånden som jeg bruger det. Jeg smed et par krydderier ud som var blevet for gamle, eller hvor jeg ikke kunne huske hvad jeg havde brugt dem til.

Kik på det sted hvor du opbevarer dine krydderier og tag et check på hvad der sker for dem:

  • Er der rent og lækkert?
  • Kan du få fat i de krydderier du skal bruge?
  • Hvilke krydderier er blevet for gamle?
  • Hvilke krydderier bruger du ikke mere?
  • Er der noget jeg mangler?

Nu ser min krydderiskuffe lækker ud, og den indeholder det jeg bruger regelmæssigt og krydderierne står sådan så dem jeg bruger mest sjældent står bagerst.

Hvis du har et godt system til dine krydderier så skrive en kommentar.

Skriv et svar

