Hvad er opgaven egentlig?

10. november 2009

Det er faldet mig ind at jeg nemmere får ting gjort når jeg klart fortæller mig selv hvad der skal gøres.

På min liste stod for eksempel, “Sofabord”. Det stod der i lang tid og det skete der ikke noget ved.

En dag da jeg gennemgik min Actionliste sprang jeg igen over, “Sofabord”, men gik så tilbage og rettede teksten til, “Lim det løse ben på sofabordet”.

Det forekom mig pludselig overskueligt og nemt at hente limen i kælderen, vende bordet og give benet en klat lim, og inden dagen var omme stod sofabordet og tørrede.

For tit kommer opgavelisten bare til at hedde:

  • Vinterdæk (istedet for “Skift dæk på bilen”)
  • Fødselsdag (istedet for, “Aftal gæsteliste og menu til fødselsdagen”)
  • Faster Olga (istedet for, “Ring til Faster Olga”)

Pointen er at når vi bliver mere konkrete og starter opgaven med en ordre (udsagnsord i bydeform for de grammatisk interesserede), så bliver opgaven meget mere til at gå til, og der er en større chance for at vi får den gjort.

Hvor skriver du dine opgaver ned og hvordan går det med at få dem gjort?

One Response to “Hvad er opgaven egentlig?”

  1. qolyehudi Says:

    Egentlig en smart tanke:o)..

    Normalt virker mine opgavefordelinger bedst, når jeg slet ikke tænker over dem, men bare gør dem.. Skal jeg til at tænke over dem, tænker jeg oftest over hvad jeg skal gøre først, hvordan jeg skal gøre det og endeligt ender jeg med at tænke over hvorfor jeg egentlig slet ikke gider det og hvad jeg hellere vil i stedet for:o)..

    Mvh


Skriv et svar

